کتاب واژگان زبان عمومی زیر ذره بین

Rate this post

نحوه مطالعه لغات انگلیسی در جلد اول کتاب زبان عمومی زیر ذره بین

با توجه به مقدمه مؤلفین، یعنی آقای جهانشاهی و خانم یوسف زاده، بخش سوم از کتاب واژگان زبان عمومی زیر ذره بین (جلد اول)، شامل تعداد تقریبی ۲۵۰۰ لغت بدون در نظر گرفتن تکرار و مشتقات کلمات است. نکته منحصر به فرد آن ذكر معنی فارسی مترادف انگلیسی کاربرد کلمه حداقل در دو مثال ترجمه شده و اعلام تعداد دفعات تکرار آن در کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری سال های اخیر است.

 

 

جدول زیر طریقه استفاده صحیح از این بخش را عنوان مینماید:

در مطالعه فصل سوم از کتاب واژگان زبان عمومی زیر ذره بین باید دقت نمایید که تنها واژه های پرتکرار را مطالعه نفرمایید. سایر لغات نیز از درجه اهمیت ویژه ای برخوردارند.
همچنین در چینش روزها، ترتیب درسنامه بر حسب روز درسهای آغازین دارای لغات مهم و پرتکرار، و درسهای پایانی دارای لغاتی بسیار دشوار یا بسیار ساده هستند لذا چنانچه زمان شما اجازه مطالعه دروس پایانی را نداد، خیلی متضرر نخواهید شد.

 


کتاب واژگان زبان عمومی زیر ذره بین (جلد اول)

جلد اول کتاب زبان عمومی زیر دره بین، شامل دو زیر بخش اصلی «ریشه شناسی و آموزش صحیح یادگیری واژگان» و «جامع ترین راهنمای واژگان مهم و پرتکرار در زبان انگلیسی به همراه تست های طبقه بندی شده» می‌باشد.

خرید جلد ۱ کتاب زبان عمومی زیر ذره بین _ جهانشاهی و یوسف زاده—–> کلیک کنید

کتاب زبان عمومی زیر ذره بین جلد اول

 


چه لغاتی در کتاب زبان عمومی زیر ذره بین جهانشاهی آمده است؟

در بخش راهنمای واژگان کتاب زبان عمومی زیر ذره بین (جلد نخست)، برای اولین بار در ایران چیدمان لغات به صورت موضوعی درآمده است. این لغات علاوه بر اینکه به ترتیب اهمیت و تکرار خود در درسهای مختلف چیده شده اند به گونه ای دسته بندی شده اند تا لغات دارای معنای مشابه و یا حوزه معنایی یکسان در کنار یکدیگر قرار بگیرند. این موضوع با چیدمان نادرست برخی کتب که دانشجویان را به اشتباه می‌اندازند کاملاً متفاوت است.

در آن کتب دیده میشود که لغاتی که صرفاً دارای ظاهری مشابه هستند و در اصطلاح confusing words نامیده میشوند، بدون آنکه آموزشی برای آنها ارائه شود در کنار یکدیگر چیده میشوند (برای مثال bend و blend یا claim و acclaim) این چیدمان ناپسند سبب تأخیر در یادگیری شده و بدون ارائه علل و مثال های صحیحی که تفاوت این لغات را از منظر ریشه و ساختمان بررسی دانشجو را در سیلی از لغات مشابه رها میسازند.

اما ترفند مؤلفان کتاب واژگان زبان عمومی زیر ذره بین ، همانند بسیاری از کتب مشابه آموزش واژگان زبان انگلیسی معتبر جهانی) بدین گونه است که لغات را بر مبنای موضوعات و شباهات معنایی و) نه ظاهری در کنار یکدیگر چیده اند. برای مثال لغاتی که در حوزه مالی و پولی قرار میگیرند (مثلاً يارانه، اقتصاد، ثروتمند، غنی، خسیس ولخرج، سرمایه گذاری و… ) در کنار همدیگر گنجانده شده اند که یک لغت بارها و بارها در مثال سایر لغات و در همان درس مشاهده شود.

 

در چیدمانی دیگر نیز لغاتی که دارای ریشه های یکسان هستند که ریشه یکسان عامل شباهت معنایی شان نه ظاهری شده در کنار هم قرار گرفته اند؛ به عنوان مثال لغاتی چون incredible یا accord و discord …. با آموزش بسیار جامع ساختار لغات (شامل پیشوند، ریشه و پسوند) یادگیری این لغات هم ریشه بسیار بسیار ساده تر خواهد شد.

تلفظ این لغات به دو صورت استاندارد جهانی (IPA) و بازگردان فارسی آن به همراه ،اعراب در کتاب واژگان زبان عمومی زیر ذره بین قرار داده شده است. تلفظ این لغات کمک خواهد نمود تا دانشجویان از خطا به هنگام speaking در امان باشند. همچنین برای راحتی دانشجویانی که توانایی کمتری در استفاده از سیستم جهانی آوانگاری دارند تلفظ فارسی نیز افزوده شده است.
همچنین در این کتاب، تعداد تکرار لغات زبان عمومی در کنکور کارشناسی ارشد در کنار هر لغت نوشته شده است:


جلد دوم زبان عمومی زیر ذره بین

جلد دوم کتاب زیر ذره بین زبان عمومی، شامل سه زیر بخش اصلی پاسخ کاملاً تشریحی کلوز تستهای زبان عمومی ارشد کلیه رشته ها و گرایش ها از سال ۸۶ تا ۱۴۰۰»، «بررسی کامل دستور زبان انگلیسی به همراه نکات ضروری» و «آزمونهای منتخب و تألیفی از قواعد مهم و پرکاربرد زبان انگلیسی به صورت کلوزتست» میباشد.

خرید جلد ۲ کتاب زبان عمومی زیر ذره بین _ جهانشاهی و یوسف زاده—–> کلیک کنید

کتاب زبان عمومی زیر ذره بین جلد دوم

 


از آنجایی که دانستن اقسام کلمه نقش مهمی در یادگیری لغات ایفا میکند در کنار هر لغت نوع آن را نیز نوشته شده است. در کتاب واژگان زبان عمومی زیر ذره بین چنانچه لغتی بیش از یک شکل داشته باشد کلیه حالات را نوشته اند (گرچه ممکن است نقش هایی باشند که با توجه به کمتر استفاده شدن و داشتن معنایی متفاوت در کتاب ذکر نشده اند و از حجیم شدن بی مورد کتاب حتی الامکان جلوگیری شده، مثلاً ممکن است لغتی هم اسم باشد و هم فعل، اما تنها شكل اسمى آن پرکاربرد است؛ لذا از نوشتن هردوی حالات خودداری شده است. گرچه اگر هر دو مورد مهم بوده باشد با علامت / این دو مورد ذکر و تفکیک شده اند.

همچنین تلفظ کلیه لغات به دو صورت آوانگاری استاندارد بین المللی و نیز فارسی آمده است. حتماً جهت سهولت استفاده از تلفظها که برای اولین بار در کشور به دو صورت ذکر شده از توضیحات مربوطه در انتهای کتاب استفاده نمایید.

در بخش پایینی هر لغت محل مخصوصی برای استفاده از تکنیک مرور و یادگیری «تیک ایت» اصلاح شده قرار داده شده است. جدول تیک (Tick) جدید به جای ۸ تیک فضای ۱۱ تیکی به شما خواهد داد:

 


دایره های یادگیری زبان زیر ذره بین

حوزه استفاده از لغات یا قرابت معنایی لغات معیار دایره های یادگیری طراحی شده در کتاب زبان عمومی زیر ذره بین است. این دایره ها هر جا که حوزه معنایی تغییر کند با دو خط منقطع از حوزه بعدی جدا شده است.

 


آزمون واژگان زبان عمومی زیر ذره بین

در انتهای برخی دروس بخش هایی تحت عنوان «آزمودن» قرار داده شده است. «آزمودن»ها برای اولین بار با تمرکز بر کتاب فوق العاده Longman Dictionary of Common Errors تهیه شده و تستهای دو یا سه گزینه ای را شامل می شود که به بررسی اشکالات متداول زبان آموزان انگلیسی می پردازد. پاسخ تمامی تستها در انتهای همان صفحه آورده شده است. این بخش به افرادی که قصد شرکت در آزمونهای بین المللی speaking و writing دارند توصیه میشود. همچنین در کنکورهای اخیر کارشناسی ارشد و دکتری نیز از برخی از این تشابه لغات سؤالات بعضاً دشواری مطرح شده است. با این حال نزدیک به ۱۵۰ اشکال متداول Common Errors» در این کتاب پوشش داده شده است.

هر دو هفته یکبار آزمونهایی برای جمع بندی و سنجش تسلط شما بر مباحث مطرح میشود. این آزمونها مجموعاً ۱۰۰ تست با پاسخ تشریحی را شامل میشوند که علاوه بر ترجمه جملات بخشی نیز تحت عنوان «تکنیکهای پاسخ به سؤالات «واژگان دارد که شما را با کلیه مهارتهای لازم برای پاسخ گویی به سؤالات ،واژگان آشنا میسازد. این تستها فرصت استراحتی برای شما محسوب میشوند.

در نهایت توجه داشته باشید چنانچه مثالی از یک لغت با «…» شروع و به آن ختم شود، بدین معنی است که آن مثال یک جمله کامل نیست و تنها بخشی از یک جمله بریده ای از جمله ای طولانی تر است.

 


جلد سوم زبان عمومی زیر ذره بین

شامل «پاسخ کاملاً تشریحی تستهای واژگان زبان عمومی ارشد کلیه رشته ها و گرایشها از سال ۸۶ تا ۱۴۰۰»، «تست های واژگان دکتری کلیه رشته ها از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰»و «آموزش تکنیک های پاسخ دهی به سؤالات متون تخصصی درک مطلب» می باشد.

خرید جلد ۳ کتاب زبان عمومی زیر ذره بین _ جهانشاهی و یوسف زاده—–> کلیک کنید

کتاب زبان عمومی زیر ذره بین جلد سوم

سحر شریفی
15 فروردین 1403
برچسب ها :

این مقاله بدون برچسب است.