معرفی دکتری حسابداری

دکتری حسابداری 

رشته دکتری حسابداری داری ، از آن دسته مهارت هایی است که بازار کار بسیار خوبی دارد ، و در هر صنفی متقاضی برای حساب داری وجود دارد . به همین دلیل علاقه مندان این حوزه با بهبود و ارتقای دانش خود می توانند ، از نظر موقعیت شغلی جایگاه ویژه ای را در این بازار کار کسب نمایند.

در مقطع دکتری حسابداری نیز ، دانشجویان با تمرکز بر فراگیری مباحث پژوهشی و تئوری ، بر اساس جدید ترین اطلاعات روز دنیا به یادگیری و درک عمیق تر این رشته می پردازند. از این رو فعالیت های عملی و اجرایی به مراتب نسبت به فعالیت های علمی و پژوهشی کمتر خواهد بود ، و از انجایی که رشته حساب داری یک رشته عملی است ، نیاز است تا دانشجویان پس از پایان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ، وارد بازار کار شده و خود را با مباحث مالی و چالش های این رشته ، درگیر کنند.

دکترای حساب داری

گرایش های حسابداری

دیگر امروزه هر کسب کاری چه کوچک و چه بزرگ برای مدیرت و تهیه گزارش های مالی خود ، به یک حساب دار نیاز دارد و از آن جایی که فرصت های شغلی برای این رشته فراوان است ، متقاضیان میتوانند با درک بهتر از این رشته و گرایش های آن ، مسیر رشد و یادگیری خود را بهتر مشخص نمایند.

انواع گرایش های حسابداری :

حسابداری صنعتی :

حساب داری صنعتی با به وجود امدن انقلاب صنعتی رو کار آمده است ، و هدف آن ، تهیه گزارش برای هزینه های یک تولیدی ، شرکت ، یا کارخانه برای تهیه یک محصول و یا خدمات صرف گردیده است. در نهایت علاقه مندان این رشته میتوانند با ورود در واحد های صنعتی مشغول به کار شوند.

حسابداری مالی :

حساب داری مالی ، یکی از انواع حساب داری هایی است که به منظور ثبت اطلاعات مالی و گزارش گیری تجارت های مالی یک سازمان صورت میگیرد. در طی این فعالیت تمامی صورت های مالی ، آمار سود و زیان شرکت ها محاسبه گردیده و روند رشد و نمودار شرکت ها مورد برسی قرار میگیره.

حسابداری مالی

 

حسابداری دولتی :

در حساب داری دولتی ، فارغ التحصیلان میتوانند در تمامی ارگان و سازمان های دولتی به عنوان حساب دار مشغول کار شوند

حساب داری مدیریت :

در این حساب داری ، فرد وظیفه دارد تا با تمرکز بر مسائل و چالش های شرکت ها و پیدا کردن راه حل منطقی برای انجام کار ها و ایجاد تغیرات لازمه در راستای بهبود عملکرد و مدیریت سازمان ها اقدام نماید.

این نوع مدیریت به اطلاعات زیادی مانند: قیمت فروش محصولات و خدمات، مقدار تولید، بهای تمام شده محصولات و خدمات و … و همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات نیاز دارد.

مدیریت

حساب داری منابع انسانی :

این نوع حساب داری برای  شناسایی و ارائه گزارش مربوط به منابع انسانی به سازمان ها به منظور توسعه و مدیریت کارکنان درون یک سازمان صورت میگیرد. درواقع در این روش از مدیریت ، بر افزایش کارایی یک سازمان و یا شرکت تمرکز دارد.

گرایش های دکتری حسابداری

در حال حاضر دکتری حسابداری به تنهایی هیچ گرایشی ندارد .

رشته های مجاز برای ورود در مقطع دکتری حساب داری :

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های زیر مجاز به شرکت در کنکور دکتری حسابداری هستند:

  • حسابداری
  • مدیریت مالی و علوم مالی
  •  مدیریت (تمامی گرایش‌ها)
  • –اقتصاد (تمامی گرایش‌ها)

مدت زمان طول دوره دکترای حساب داری :

بنابر آئین نامه دوره تحصیلات تکمیلی مصوب شورای عالی برنامه ریزی ، طول دوره حداقل 3 سال است و فرایند یادگیری در دو مرحله اموزشی و پژوهشی انجام می شود . به این صورت که دانشجو به محض پذیرفته شدن مرحله اول اموزشی را طی میکند. در طول دوره اموزشی فرد دانشجو باید دانش و مهارت های لازم جهت شروع کار های پژوهشی را بدست اورده باشد.

طول دوره دکتری حساب داری

دروس آزمون دکتری حسابداری

علاقه مندان به شرکت در آزمون “دکتری رشته حسابداری” باید دروس آمار، ریاضی در سطح کارشناسی و حسابداری مدیریت، تئوری های حسابداری دز سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و حسابرسی، استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی را در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد مطالعه نمایند.

 

دانشگاه های پذیرنده دکتری حسابداری

لیست دانشگاه های موجود برای پذیرش در مقطع دکتری حسابداری برای دور های دانشگاه های سراسیر از جمله روزانه ، شبانه ،به شرح زیر میباشد:

دانشگاه های پذیرنده حساب داری 1402

دانشگاه های پذیرنده حسابداری 1402:

این لیست مربوط به دانشگاه های موجود در مقطع حساب داری است:

بازار کار دکتری حسابداری :

همانطور که قبلا اشاره کردیم ، حساب داری بازار کار بسیار مناسبی دارد و از انجایی که متقاضی برای این حرفه ها نیاز است ، کمبود و نیاز مدرس در دانشگاه نسبت به رشته احساس می شود . در نهایت یکی از گزینه ها برای فارغ التحصیلان دکترای حساب داری ، تدریس در این حوزه است.

Rate this post
فرنوش کاظمی
24 آبان 1402
برچسب ها :

این مقاله بدون برچسب است.