دانلود دفترچه آزمون استخدامی مربی امور تربیتی 1403

فهرست مطالب صفحه

دفترچه آزمون استخدامی کیفیت بخشی 1403:

به تازگی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی کشور خبر از برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی برای سال 1403 داده است. این آزمون به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش بر اساس معیارهای صلاحیت و شایستگی های مرتبط با احراز شغل معلمی و رشته شغل‌های مختلفی از جمله مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مربی مشاور برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون می توانند از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی کشور اقدام به ثبت نام خود نمایند.

پیش‌تر، رشته‌های شغلی مربی امور تربیتی و مشاوره و سبک زندگی تحت رشته شغلی مربی پرورشی در مدارس حضور داشتند که علاقه مندان به این شغل در صورت داشتن شرایط لازم، از جمله شرایط سنی، شرایط عمومی و اختصاصی ویژه که در ادامه مقاله نیز بدان خواهیم پرداخت  می‌توانند در آزمون کیفیت بخشی شرکت کنند. 

دانلود دفترچه آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی 1403 — کلیک کنید

دانلود اصلاحیه دفترچه آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی 1403 — کلیک کنید

مربی کیفیت بخشی چه کاری در مدرسه انجام می‌دهد؟

مشاغل مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره مربی تربیت بدنی و سلامت در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام فعالیت های آموزشی و تربیتی را در دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم به صورت تمام وقت و طبق ضوابط جاری آموزش و پرورش عهده دار میباشند. بکارگیری پذیرفته شدگان در مدارس مورد نیاز در چارچوب ضوابط و مقررات جاری آموزش و پرورش و دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی خواهد بود.

 

چهارچوب آزﻣون استخدامی مشاور، مربی امور تربیتی و سبک زندگی

برای آنکه در نهایت بتوانید به عنوان مربی پرورشی در مدارس استخدام شوید در واقع سه مرحله نیاز است. مرحله اول آزمون کتبی است که 40 درصد از امتیاز آزمون را در بر می گیرد و سپس مرحله دوم، ارزیابی تکمیلی است که 60 درصد سهم قبولی را در بر می‌گیرد. پس از این دو مرحله نیاز است که یک سال نیز دوره مهارت آموزی را طی کرده و در طول این یک سال نیز دروس و امتحانات لازم را با موفقیت پشت سر بگذارید.

امتحان کتبی:

امتحان کتبی ﺷﺎمل سنجش حیطه های عمومی، تخصصی و اختصاصی است که ﺑر اساس شغل محل اغلام شده در دفترچه به صورت کتبی برگزار می‌شود.

ارزیابی تکمیلی:

سنجش و ارزیابی صلاحیت ها و شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای مورد نیاز شغل معلمی نیز در مرحله تکمیلی برای پذیرفته شدگان ازمون کتبی صورت می‌گیرد.

در تصویر زیر می توانید میزان تأثیر امتحان کتبی و ارزشیابی تکمیلی در قبول آزمون مشاغل کیفیت بخشی مشاهده بفرمایید:

توزیع امتیازات مشاغل کیفیت بخشی

 

یک سال تدریس رایگان پس از قبولی

پذیرفته شدگان آزمون استخدامی مربیان امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مربی مشاور ، همچون رشته شغل های دبیری، هنرآموزی و آموزگار ابتدایی ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی با شرایط و ضوابط زیر هستند:

  • به استناد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدگان استخدام پیمانی مشاغل آموزشی در آموزش پرورش ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی این دوره شامل مجموعه ای از دروس تربیتی تخصصی کارورزی نظری مهارتی است که برای دانش آموختگان رشته های مختلف دانشگاهی و حوزوی پذیرفته شده در آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش برابر آیین نامه خاص خود برگزار میشود دوره مهارت آموزی مشاغل دبیری در دانشگاه فرهنگیان و هنرآموز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور میباشد.
  • مهارت آموزانی که از حضور در کلاس درس امتحانات مواد درسی و یا آزمون جامع خودداری نمایند به عنوان انصراف از ادامه روند استخدام تلقی شده و مشمول پرداخت هزینه های دوره آموزشی و خسارتهای وارده خواهند بود.
  • بخشی از هزینه های برگزاری دوره یکساله مهارت آموزی خدمات آموزشی و رفاهی بر عهده داوطلب خواهد بود و چنانچه هر یک از پذیرفته شدگان در طول برگزاری دوره یکساله مهارت آموزی از ادامه تحصیل و اشتغال منصرف شوند وزارت آموزش و پرورش میتواند به تشخیص خود نسبت به محاسبه و اخذ هزینه های مربوط اقدام نماید.
  • مدت دوره یکساله مهارت آموزی جزء سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و صرفاً به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش و پرورش میباشد گواهی پایان دوره مهارت آموزی دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نمیباشد.

  • محل مهارت آموزی دوره یکساله بر اساس شغل محل پس از اعلام نتایج قطعی توسط دانشگاه فرهنگیان تعیین خواهد شد.
  • فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم (سابق) دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که دارای تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش میباشند حق ثبت نام در آزمون استخدامی را ندارند.

  • پذیرفته شدگان شغل محل های آموزش و پرورش عشایری که دارای چند منطقه و یا ناحیه آموزش و پرورش میباشند. تعیین محل خدمت دقیق آنان بر اساس نیاز بعد از گذراندن موفقیت آمیز دوره یکساله مهارت آموزی از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط صرفا برای مدارس و مناطق عشایری اعم از ثابت یا کوچ رو صورت خواهد گرفت.

تاریخ برگزاری آزمون استخدامی کیفیت بخشی مدارس

آزمون استخدامی مربی پرورشی در تاریخ 30 فروردین ماه 1403 برگزار خواهد شد و مهلت ثبت نام در این آزمون 17 الی 24 بهمن 1402 می‌باشد. همچنین  برای دریافت کارت شرکت در آزمون از روز دوشنبه 27 فروردین از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir اقدام کنید.

زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی جهاد دانشگاهی

تاریخ اعلام نتایج آزمون استخدامی مربی کیفیت بخشی یک ماه پس از برگزاری آزمون، یعنی احتمالا 30 اردیبهشت ماه خواهد بود.

دانلود دفترچه استخدامی مربی امور تربیتی

جهت دانلود دفترچه آزمون استخدامی مشاغل مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مربی مشاور روی لینک زیر کلیک کنید:

دفترچه آزمون استخدامی کیفیت بخشی 1403 — کلیک کنید (+)

دفترچه آزمون مربی پرورشی

 

شرایط شرکت در آزمون استخدامی مربی آموزش و پرورش

  • داشتن تابعیت ایران
  • التزام و پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که برای آن استخدام شدند
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات
  • نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر
  • عدم وجود هر گونه ممنوعیت استخدام در دستگاه های اجرایی توسط آراء مراجع قضایی و ذی‌صلاح
  • انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان

چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون استخدامی مربی آموزش و پرورش نیستند؟

  • افراد بازنشسته و بازخرید خدمت دستگاه های اجرایی کشور.
  • انفصال شدگان دائم از خدمت و یا اخراج شدگان توسط آموزش و پرورش.
  • افرادی که به موجب آرا مراجع قضایی و ذی صلاح، از خدمات دولتی منع شده باشند.
  • افرادی که دارای تعهد انجام کار به سایر موسسات و یا دستگاه های اجرایی باشند.
  • دارندگان مدارک تحصیلی معادل در شرایط احراز رشته تحصیلی.
  • دارندگان مدارک تحصیلی پایین تر از شرایط احراز رشته تحصیلی هر شغل.
  • دارندگان تابعیت مضاعف.

شرایط سنی شرکت در آزمون مشاغل کیفیت بخشی

داوطلبان شرکت در آزمون استخدامی مربیان مدرسه باید حداقل 20 سال تمام و حداکثر 40 سال تمام داشته باشند، یعنی متولدین ۱۲ بهمن ۱۳۶۲ تا ۱۲ بهمن ۱۳۸۲ در صورتی که مدرک  لیسانس و یا فوق لیسانس خود را تا اولین روز ثبت‌نام در آزمون دریافت کرده باشند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. البته برای متقاضیان شغل مشاور، در صورت داشتن مدرک تحصیلی دکتری، حداکثر سن مجاز، ۴۵ سال خواهد بود.

استثنا در سن مجاز به شرکت در آزمون استخدامی

موارد ذیل به شرط ارائه تأییدیه های معتبر به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:

  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر، از شرط حداکثر سن معاف میباشند.
  • پدر و مادر و همسر و برادر و خواهر شهید به میزان پنج سال
  • داوطلبانی که در جبهه ها به طور داوطلبانه خدمت نموده اند به میزان حضور در جبهه و همچنین مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی رزمندگان داوطلب در اثر مجروحیت در جبهه ها
  • داوطلبانی که در طول جنگ تحمیلی به اسارت دشمن بعثی و یا گروههای ضد انقلاب درآمده اند به میزان مدت اسارت و حضور در جبهه
  • به موجب تبصره ۲ ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۱۳۹۹٫۸٫۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت همکاری تمام وقت افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری کرده اند از حداکثر سن برای شرکت در آزمونهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر میشود.
  • داوطلبانی که به صورت غیر رسمی و تمام وقت در وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی، بانک ها و شرکت های تحت پوشش آنها، شرکت‌های بیمه های دولتی، شهرداری ها و موسسات و شرکت های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام استف موسسات و شرکتهای ملی و مصادره شده که به نحوی از بودجه و کمک دولت استفاده میکنند، نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تحت پوشش آنها از تاریخ ۱۳۵۷٫۱۱٫۲۲ به خدمت اشتغال داشته اند به میزان مدت خدمت غیر رسمی آنها.
  • به موجب بند (الف) ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت داوطلبان مشمول قانون مزبور به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند یکسال تا حداکثر پنج سال (۵) به سقف محدوده سنی اضافه خواهد شد. امتيازات فوق الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲٫۵ نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشترک فراگیر می‌باشد.

 

آیا در صورت ثبت نام در آزمون استخدامی آموزگاری، دبیری و هنرآموزی می‌توان در آزمون کیفیت بخشی نیز شرکت کرد؟

پاسخ مثبت است. اما نکته مهم این است که جواب هر کدام از دو سازمان زودتر منتشر شود قبولی شما در همان آزمون قطعی و از دیگر آزمون‌ها حذف خواهید شد. لذا پیش از ثبت نام، تصمیم قطعی را در خصوص آینده شغلی خود اتخاذ کنید. لازم به ذکر است که احتمالا نتیجه آزمون آموزگاری زودتر از استخدامی مربی منتشر می‌شود.

رشته های مجاز به شرکت در آزمون مشاغل کیفیت بخشی (جهاد دانشگاهی):

داوطلبان دارای یکی از مدارک تحصیلی موجود در جدول شرایط احراز مشاغل مندرج طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و آخرین اصلاحات آن و یا دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر دارای حداقل ۲ سال تجربه فعالیت در مدارس دولتی یا غیر دولتی یا سایر مراکز یا نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت کوکان و نوجوانان با تاییدیه شورای راهبری تحول اداری میتوانند در این آزمون شرکت نمایند.

در این میان تنها دارندگان  مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری رشته مشاوره و رشته روانشناسی، مجاز به شرکت در آزمون استخدامی رشته شغلی مشاور هستند. برای اطلاع از رشته ها و مدارک تحصیلی مجاز به شرکت در آزمون سایر رشته های شغلی مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت حتما به دفترچه استخدامی کیفیت بخشی مراجعه فرمایید.

منابع استخدامی مربی کیفیت بخشی

برای قبولی در آزمون کیفیت بخشی باید به منابع عمومی، اختصاصی و تخصصی رشته شغلی مورد نظر خود مسلط باشید. لازم به ذکر است که منابع حیطه عمومی و اختصاصی رشته شغلی های مشاور، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی تربیت بدنی و سلامت با یکدیگر مشترک است اما منابع حیطه تخصصی آن ها با هم فرق دارد. در ادامه به جزئیات دروس و منابع این آزمون می ‌پردازیم:

 

منابع حیطه عمومی آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی برای تمامی شغل ها

  • معارف و اندیشه‌های اسلامی و انقلابی: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول: ایمان) نویسنده: امام خامنه‌ای، انتشارات: صهبا / جدال دو اسلام، نویسنده: امام خمینی (ره)، نشر معارف
  • تاریخ و فرهنگ تمدن: همرزمان حسین علیه اسلام، نویسنده: امام خامنه‌ای، انتشارات: انقلاب اسلامی/ خدمات متقابل ایران و اسلام، نویسنده: شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا / توسعه و مبانی تمدن غرب، نویسنده: سید مرتضی آوینی
  • دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران / بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی / میثاق نامه مکتب حاج قاسم: وصیت نامه الهی سیاسی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی
  • توانایی های عمومی ذهنی

 


منابع حیطه اختصاصی آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی برای تمامی شغل ها

  • تعلیم و تربیت اسلامی: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی – عمومی جمهوری اسلامی (بخش دوم مبانی، قسمت های: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی – عمومی / کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، نویسنده شهید مرتضی مطهری / مربی و تربیت، نویسنده: محی الدین حائری شیرازی)
  • اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش: سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش / سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی – مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی / آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب سالی 1400 شورای عالی آموزش و پرورش
  • راهنما و فنون تربیت: تربیت کودک نویسنده، علی صفائی حائری / تربیت چه چیز نیست، نویسنده: عبدالعظیم کریمی / اردو ماجرای من است (دفتر اول)، نویسنده: حامد تقدیری / روایت سوم (از ابتدای کتاب تا صفحه 82)، نویسنده: محمد علیان

 


منابع تخصصی مربی امور تربیتی و سبک زندگی

دانش و مفاهیم تخصصی تربیتی:

  • انسان کامل نویسنده : شهید مطهری تا صفحه (۱۲۳) 
  • شیوه های دعوت به نماز فصل دوم اصول و قواعد کلی در دعوت به نماز نویسنده محسن قرائتی؛ انتشارات ستاد اقامه نماز

دانش تربیت بدنی:

  • کتاب راهنمای معلم درس تربیت بدنی متوسطه اول کد ۷۸۹۱ (فصل اول، دوم و سوم تا ص 77) و متوسطه دوم کد ۱۱۰۳۶۷ (فصل اول تا چهار تا ص 89)

دانش بهداشت و سلامت:

  • کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم چاپ ۱۴۰۲
  • کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم چاپ ۱۴۰۲
  • کتاب تغذیه و بهداشت مواد غذایی فنی حرفه ای چاپ ۱۴۰۲

اصول و فنون راهنمایی و مشاوره و روان درمانگری اسلامی

 


منابع تخصصی مربی تربیت بدنی و سلامت

دانش تربیت بدنی:

  • کتاب شناخت تأسیسات و اماکن ورزشی متوسطه دوم کد کتاب ۴۸۶٫۳
  • کتاب راهنمای معلم درس تربیت بدنی متوسطه اول کد ۷۸۹۱ (فصل اول دوم و سوم تا ص۷۷) و متوسطه دوم کد ۱۱۰۳۶۷ فصل اول تا چهار تا ص 89)

دانش بهداشت و سلامت:

  • کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم چاپ ۱۴۰۲
  • کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم چاپ ۱۴۰۲
  • کتاب تغذیه و بهداشت مواد غذایی فنی حرفه ای چاپ ۱۴۰۲

 


منابع تخصصی مربی امور تربیتی و مشاوره

دانش و مفاهیم تخصصی تربیتی

  • انسان کامل، نویسنده: شهید مطهری (کل کتاب)
  • شیوه های دعوت به نماز، نویسنده: محسن قرائتی، انتشارات ستاد اقامه نماز (کل کتاب)

اصول و فنون راهنمایی و مشاوره

  • اصول و فنون راهنمایی و مشاوره و روان درمانگری اسلامی
  • روانشناسی رشد


منابع تخصصی مشاور

دانش و مفاهیم تخصصی تربیتی:

  • انسان در قرآن، نویسنده: شهید مطهری
  • انسان کامل، نویسنده: شهید مطهری ( تا ص 123)
  • شیوه های دعوت به نماز، نویسنده: محسن قرائتی، انتشارات ستاد اقامه  نماز

اصول و فنون راهنمایی و مشاوره

نظریه های مشاوره

روانسنجی و آزمون های روانشناختی

 


بهترین منابع حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی آزمون کیفیت بخشی

علاوه بر کتاب حیطه اختصاصی کیفیت بخشی، کتب تکمیلی زیر را نیز می‌توانید خریداری کنید. کتاب های انتشارات ۲۰ تدریس را می‌توان یکی از منابع مناسب سوالات عمومی، اختصاصی و تخصصی تمامی مشاغل  آزمون کیفیت بخشی  دانست. 


خرید کتاب حیطه عمومی کیفیت بخشی انتشارات ۲۰تدریس


خرید کتاب حیطه اختصاصی کیفیت بخشی

کتاب حیطه اختصاصی کیفیت بخشی


خرید کتاب حیطه تخصصی کیفیت بخشی

ویژه شغل مربی امور تربیتی (مشاوره، سبک زندگی) و شغل مشاور

مربی امور تربیتی سبک زندگی مشاور


خرید کتاب حیطه تخصصی کیفیت بخشی

ویژه شغل مربی تربیت بدنی و سلامت


 برای خرید سه کتاب حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی هر رشته از مشاغل کیفیت بخشی

به صورت یکجا، می‌توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

خرید پکیج آزمون استخدامی مربی امور تربیتی و مشاوره


خرید پکیج آزمون استخدامی مربی تربیت بدنی و سلامت


فرآیند ثبت نام در سامانه در هفت مرحله انجام میپذیرد:

مرحله 1: بارگذاری مدارک

  • در این بخش مدارک مشخص شده در بند ب دفترچه بارگذاری میگردد.

مرحله 2: اطلاعات فردی

  • مشخصات فردی داوطلب در این بخش در سامانه ثبت میگردد.

مرحله 3: اطلاعات تحصیلی

  • اطلاعات تحصیلی داوطلب در این بخش وارد سامانه میگردد.

مرحله 4: سهمیه و سابقه کار

  • در این مرحله، سهمیه و سابقه کار (صرفاً مواردی که در همین دفترچه مورد تأیید است) وارد میشود

مرحله 5: شغل مورد درخواست

  • در این مرحله سامانه با توجه به اطلاعات ثبت شده داوطلب در مراحل قبلی شغل های قابل انتخاب را به داوطلب نمایش داده و داوطلب میتواند از بین آنها تنها یک مورد را به عنوان شغل مورد درخواست خود انتخاب نماید.
    تذكر: داوطلب فقط حق انتخاب یک شغل را خواهد داشت.

مرحله 6: اطلاعات تکمیلی

  • اطلاعات تکمیلی شامل اطلاعات تماس با داوطلب و آدرس محل سکونت میباشد.
  • محل دقیق برگزاری آزمون بر روی کارت ورود به جلسه ذکر می گردد.

مرحله7: کد رهگیری

  • تاکید میگردد صرفاً در صورتی ثبت نام فرد به پایان میرسد که داوطلب وارد این مرحله شده و از سامانه، کد رهگیری دریافت کند.

هزینه  ثبت نام در آزمون مربی (جهاد دانشگاهی)

متقاضیان واجد شرایط باید با مراجعه به منوی «آزمون» در صفحه اول سامانه بر روی گزینه «پرداخت هزینه» کلیک کرده و مبلغ 368هزار تومان هزینه ثبت نام در آزمون را به علاوه 2هزار تومان هزینه خدمات پیامکی پرداخت کند.

Rate this post
فرنوش کاظمی
22 شهریور 1402
برچسب ها :

این مقاله بدون برچسب است.